Nós
Hestoria
Sociu-Llinguística
Territoriu
Dialeutos
Llexislación
Espublizaciones
Prensa
Bibliografía
Lligazones
Nuevas
Contautu


UPL pauta cul PSOE un documentu que reconoz la Llingua Llïonesa


La Unión del Pueblo Leonés (UPL) y l'agrupación llariega del Partido Socialista y Obrero Español (PSOE), pautan un documentu denseldocáu pul conceyeiru Abel Pardo Fernández, que fizu'l sou xuramentu de toma de posesión en talu cargu cun parte del discursu en llïonés, nel que se reconoz la identidá diferenciada del pueblu llïonés y las suas siñas históricas y culturales, especialmente la Llingua Llïonesa.

El testu cuya lleutura pública fou feicha pur Javier Chamorro, propón ochu puntos de definición sobru la identidá llïonesa y en quéi finxos debe trabayar el goviernu municipal de la ciudá p'algamare l'autonomía llïonesa, cun mención pur supuestu de la Llingua Llïonesa. El viniente testu (en castellán) podemos atopalu na web de Conceyu Xoven:

ESTIPULACIONES DE CARACTER POLITICO

 En el marco del Pacto   UPL–PSOE  para  la  gobernabilidad  del Ayuntamiento de León en la legislatura 2007-2011, los Grupos Políticos Municipales de la Unión del Pueblo Leonés y el Partido Socialista Obrero Español en   el Ayuntamiento de León acuerdan:

 PRIMERA.-    El gobierno municipal promoverá el reconocimiento de que la existencia del pueblo leonés, uno de los más antiguos de Europa, conformado por una cultura, lengua, historia y señas de identidad propias y diferenciadas, del que la ciudad de León   forma parte, le confiere el derecho a decidir cuál es su estatus jurídico dentro de la España de las autonomías.

 SEGUNDA.-  El gobierno municipal promoverá el reconocimiento de que la Comunidad Autónoma actual, compuesta por el pueblo leonés y el pueblo castellano, no es la que refleja el sentir mayoritario de los ciudadanos leoneses, ni la más adecuada para los intereses de la ciudad de León.

 TERCERA.- El gobierno municipal promoverá, desarrollará y promocionará las señas de identidad leonesas, su cultura tradicional, su lengua y su historia, tanto en el marco de la ciudad de León, como en la proyección exterior de la misma.

 CUARTA.- El gobierno municipal fomentará el reconocimiento de que el actual marco autonómico no está cerrado, promoviendo cuantas iniciativas se plantee para que se avance hacia la constitución de una Comunidad Autónoma Leonesa.

 QUINTA.- El gobierno municipal asumirá el compromiso de que el Ayuntamiento de León incentivará y se comprometerá a asumir el máximo nivel de competencias, especialmente procedentes de la Comunidad Autónoma actual, exigiendo las partidas presupuestarias suficientes para poder desarrollarlas.

 SEXTA.- El gobierno municipal fomentará y desarrollará programas de colaboración, especialmente en materias relacionadas con nuestras señas de identidad,   con el resto de territorios leoneses, y especialmente con aquellos pertenecientes a las provincias de Zamora, Salamanca y del Distrito de Braganza en Portugal, con cuya capital estamos hermanados.

 SEPTIMA.-  El gobierno municipal perseguirá la defensa del reconocimiento del marco territorial del Reino de León como NUTS-2 dentro de la Unión Europea al ser el marco más adecuado para nuestros intereses económicos y el que se corresponde con nuestra identidad como pueblo diferenciado.

 OCTAVA.-   El gobierno municipal promoverá la creación de un órgano de estudio, en el que se invitará a la administración central, para contemplar cuál es la vía que en su día dejó abierta el Tribunal Constitucional para la creación de la Comunidad Autónoma Leonesa.

Dende l'Asociación Cultural de la Llingua Llïonesa El Fueyu, queremos felicitar y agradecer a UPL pula propuesta apresentada na que pur primeira vuelta se desix la Llingua Llïonesa cumu elementu de negociación pa la governabilidá d'una ciudá. Norabona.


Catalanes y bascos sofitan y apoya la identidá llïonesa en tolos sentíos


Mención aparte merecen las intervenciones de los voceiros d'Esquerra Republicana de Catalunya (Joan Tardá) y de Convergencia i Unió (Jordi Xuclá), que nas suas intervenciones resiñonun la identidá llïonesa, el dreichu a una autonomía propia y la necesidá del sofitu y proteición del llïonés cumu llingua. La intervención d'Euzko Alderdi Jeltzalea - Partido Nacionalista Vasco cun Esteban Bravo cumu voceiru, reconocéu la identidá llïonesa y entrugóu pur quéi nun tien dreichu'l pueblu llïonés de tener un autogoviernu propiu cuandu inclusu iniciativas apresentadas pula Unión del Pueblo Leonés en deillos ayuntamientos asina cumu na Diputación de Llión pidiendu l'autonomía, fonun respaldaos y sigíos tantu pur PP cumu pur PSOE que votonun sí.

"El llïonés ye una transición ente gallegu y castellán"

La nota discordante fou la de Francisco Rodríguez Sánchez, voceiru del Bloque Nacionalista Galego que fizu gala de la sua ultragallegidá afirmandu cousas cumu que "Galicia ye l'unicu reinu de toda Europa que caltién la denominación más antigua, Gallaecia", ou que "hai 35.000 falantes de gallegu n'El Bierzu y 5.000 en Las Portelas". Peru'l cume al disparate fou cuandu afirmóu, sacandu'l sou títulu de filólogu, que'l llïonés nun esiste:

"Hay una zona de transición entre el gallego y el castellano que es muy difícil de definir con coherencia, porque conforme nos vamos acercando al este aparecen más isoglosas castellanas y cuanto más al oeste más gallegas. Bueno, si a eso le quieren llamar ustedes una lengua, no lo voy a discutir, pero francamente uno queda espantado de la falta de objetividad y de rigor —no digo ya político, sino por lo menos científico o de un tratamiento mínimamente responsable en este terreno".

 Dende l'Asociación Cultural de la Llingua Llïonesa El Fueyu queremos agradecer a estos partíos políticos qu'al pesiar de nun tenere representación nel País Llïonés nin sere zona de trabayu pa eillos, amuesen tala consideración a la identidá llïonesa y particularmente a la nuesa llingua. Esperamos que dalgún día outras formaciones políticas amuesen esi interés y respetu pur nós.


L'estatutu de Castiella y Llión diz que la Nodicia de Kesos ye castellán.


Anque l'alcuerdu de votu ente PP y PSOE garantizaba la salida favorable nel congresu de Madrí al estatutu d'autonomía de Castiella y Llión, el debate nun tuvu perda d'interés pa naide yá que se trataba pur primeira vuelta la cuestión de la identidá y cultura llïonesas escontra de la identidá castellán nuna comunidá autonóma ensin sentimientu de pertenencia.

Zapatero, el primer presidente de goviernu que
consagra la xunión de Castiella cul País Llïonés

L'autual presidente del goviernu hespañol, el socialista José Luis Rodríguez Zapatero, tien el dubiosu honor de ser el primer presidente de goviernu, y "llïonés nacíu en Valladolí" cumu diz él, que consagra la xunión del País Llïonés cun Castiella nún marcu llegal que nin tan siquier agora gocia del beneplácitu nin de los sous habitantes nin de la clas política. Zapateru sigíu la llínia de discursu de Juan Vicente Herrera (presidente de la comunidá), Rodríguez de Santiago (presidente del paralamentu autonómicu) y d'Ángel Villalba, secretariu xeneral del PSOE de Castiella y Llión. Toos eillos reconocían las diferencias hestóricas ente'l Reinu de Llión y de Castiella al empar que falonun de la trayeutoria común dambas rïalidaes sociales, culturales, llinguísticas y hestóricas,sintiénduse "castellán y llïonés".


El presidente del goviernu, José Luis Rodríguez Zapatero,
comentandu un cartel que face un manifestación d'abril y 22
pidiendu l'autonomía pal País Llïonés (Fonte: Diario de León)

La Nodicia de Kesos agora sedrá'l primer testu en castellán

El preámbulu en castellán afirma rotundamente que: "Con anterioridad se registran las huellas más primitivas del castellano: las pizarras visigodas de Ávila y Salamanca atestiguan la preformación de su estructura sintáctica y los primeros testimonios escritos aparecen en el Becerro Gótico de Valpuesta (Burgos) y en la Nodicia de Kesos del Monasterio Leonés de los Santos Justo y Pastor de Rozuela (León)." D'esti xeitu, tantu PP cumu PSOE (los dous partíos que fizun el testu) inoran a la comunidá llinguística mundial, la cual afirma que ye un testu en llïonés del sieglu IX ou nel miyor los casos un documentu romance.

Las barbaridaes del estatutu nun se quedan únicamente na cuestión llinguística. La hestoria gocia de la reinterpretación al xeitu de los intereses del momentu; asina tenemos un imaxinariu reinu gallegu que naz nel sieglu XI: "Hace mil cien años se constituyó el Reino de León, del cual se desgajaron en calidad de reinos a lo largo del siglo XI los de Castilla y Galicia y, en 1143, el de Portugal."

La hestoria sige reinterpretánduse asína: la xunión de los reinos de Llión y Castiella acontece nel 1230, esqueiciendu las dixebras posteriores. los "comuneros" fou daqué patrimoñal y esclusivu d'esta comunidá y "precursores de las grandes revoluciones liberales europeas".

Llïoneses a las puertas del Congresu

Un grupu importante de llïoneses aconceyóuse alrodiu la puerta del Congresu entregandu carteles na que se publicitaba la manifestación d'abril y 22 pidiendu l'autonomía pal País Llïonés y desplicandu qué semos los llïoneses y cuáles son los nuesos rasgos culturales desemeyadores, incluyendu pur supuestu la llingua llïonesa. La presencia de la convocatoria tamién tuvu presencia nos campus universitarios madrileños, estaciones de metru, papeleiras y cualisquier outru mobiliariu urbanu de la ciudá de Madrí.

Reportax nel Diario de León


Ésitu de públicu nel II autu en conmemoración del Día de la Llingua Materna


Calurosa acoyida la que la sociedá llïonesa dióu al autu entamáu pur ComunidadLeonesa.es, en collaboranza cun El Fueyu y Asociación Cultural Pula Llingua Llïonesa La Barda. Cuasi'l centenar de presonas, estu ye la práutica totalidá del aforu la sala, sintienun las palabras de Raúl Sánchez Prieto desplicandu qué yera la Llingua Llïonesa, pur quéi ye una llingua y non un dialeutu, asina cumu la situación de presente qu'amuesa y el sou posible futuru.

Nel alderique que tuvu llugar darréu a la conferencia, fonun mueitos de los asistentes los qu'amosonun la sua disconformidá cuna política llinguística que ta llevandu a cabu la Junta de Castilla y León na tema de la Llingua Llïonesa, la grave confusión que tien la sociedá llïonesa nu que cinca a nun sabere tan siquier lu que fala, y la manipulación del que facen usu tantu partíos políticos dende deillos llugares, hasta istituciones públicas. Outru feichu resiñáu pulos asistentes fou la necesidá de que la Llingua Llïonesa recupere'l sou prestixu tantu nel usu cumu inclusu nel propiu nome deixandu a un llau eufemismos cumu que seya un dialeutu, variante del castellán mal faláu ou inclusu la de más nuevu cuñu de "astur-llionés", "astur-lleonés" ou "astur-leonés" que pa nada respuenden a la rïalidá filolóxica almitida en tolos organismos internacionales y trabayos d'investigación más recientes.

Dende El Fueyu queremos agradecer enforma tantu a tolos asistentes a la conferencia pul gran interés qu'amuesan nesta parte tan importante de la cultura llïonesa, cumu a ComunidadLeonesa.es pul entame y difusión de la noticia, y pur supuestu a La Barda, que trabaya sele peru cun fuercia en Salamanca na recuperación de la llingua. Gracias a toos.

Noticia en Diario de León

Noticia en La Crónica-El Mundo de León


Naz l'Asociación Puntu.lli pur un domiñu llïonés na rede


La respuesta social que solicita un domiñu na rede que respuenda a la medrante presencia de la Llingua Llïonesa ente los usuarios de los medios informáticos acaba de vertese nuna asociación que trabayará pul domiñu .lli na rede.

Asociación Puntu.lli naz cul finxu d'algamare que la comunidá cultural llïonesa tenga'l sou espaciu propiu na rede p'aqueillos conteníos que tengan conteníos en Llïonés.

Pur agora'l sou llabor ye la recoyida de robras al traviés de la sua páxina web, cun gran respuesta participativa al pesiar del poucu tiempu que lleva furrulandu.

Convidamos a tol mundiu a que robre nesta web el sou sofitu a esti domiñu y qu'algamemos un importante fitu históricu na identidá y los dreichos llinguísticos de los llïoneses.


Febreiru y 21, Día Internacional de la Llingua Materna


El día Febreiru y 21 cellébrase'l Día Internacional de la Llingua Materna, data creyada pula UNESCO cumu día que rememore las llinguas maternas, que bona parte las veces, son llinguas minorizadas.

Nesti sen, la plataforma ComunidadLeonesa.es, en collaboranza cun El Fueyu y l'Asociación Cultural Pula Llingua Llïonesa La Barda, desendolca una conferencia impartida pur Raúl Sánchez Prieto, doutor en filoloxía na Universidá de Salamanca, titulada "Presente y Futuru de la Llingua Llïonesa".

| Entamu | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |



Cuentos del Sil